Fagfellevurdert Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Artikkel Nytt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk Et nytt digitalt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er nå tilgjengelig for grunnskoler og videregående skoler i Norge. Utdanningsdirektoratets nye kartleggingsverktøy skal fungere som en støtte til lærere. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Det absurde skoleteater Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant lærerstudenter drøfter artikkelforfatteren her om kvaliteten i skolen virkelig er så god som den gjerne fremstilles av skolepolitikerne i Norge. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Artikkel Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Noen refleksjoner rundt bruken av Logos som diagnostiseringsverktøy Hvert år får mange nye elever en dysleksidiagnose basert på resultater av Logos. Hvor mye kan man stole på at diagnosen er riktig? Kan en lav skår på deltestene skyldes andre forhold? Artikkelforfatteren drøfter her noen faktorer som kan påvirke resultatene og dermed bidra til en feilaktig diagnose. Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Artikkel Er naturfag i trøbbel? En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015 Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015. Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 3) 2/2019
Artikkel Har norske elever like muligheter til å lære seg å lese godt? – Lesing og skriving er noen av de aller viktigste kompetansene å tilegne seg, både for tida i skolen og for å kunne delta i samfunnet som voksne. Ferdighetene fungerer altså som portvoktere for framtida, sier forsker Tove Stjern Frønes. Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Læringsanalyse i praksis Læringsanalyse er i vinden, og svært mye blir skrevet om dette internasjonalt. Praktiske prosjekter rettet mot grunnutdanningen har likevel vært en sjeldenhet. I AVT-prosjektet har man sett på hvordan elevdata fra ulike private leverandører av pedagogisk programvare kan samles på en slik måte at de kommer eleven til gode. Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Podcast Hvordan bruke resultatene fra nasjonale prøver? Hver høst gjennomføres nasjonale prøver i lesing, og det kan skape debatt. Vet du hva de nasjonale prøvene egentlig består av og hvorfor de gjennomføres? Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Elevmedvirkning i vurderingsarbeid Elevenes aktive deltakelse i vurderingen av eget arbeid er forankret i flere av skolens styringsdokumenter. Fra høsten 2020 skal lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Undersøkelser viser at elevmedvirkning forstås og praktiseres på ulike vis. Publisert: 31.08.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Nye ressurser skal hjelpe lærere med nasjonale prøver – Nasjonale prøver skal være et felles utgangspunkt å drive god leseopplæring, forteller fagmiljøet bak de nasjonale prøvene i lesing. Den ferske nettsiden Språkløyper skal hjelpe lærere i arbeidet med å følge opp resultatene fra prøvene. Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo