Artikkel Kritisk blikk på tidlig innsats Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Kronikk Urettferdig sensur på eksamen KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og muligheter og utfordringer ved dem diskuteres. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Artikkel Elever født tidlig på året scorer best på nasjonale prøver Gutter og jenter født sent på året har større sjanse for å gjøre det dårligere på nasjonale prøver enn klassekamerater som er født tidlig på året. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Å måle skriving som grunnleggende ferdighet Å måle elevenes skriveferdigheter har vært faglig komplekst og kostbart. Artikkelen gjør rede for hvordan prøvene ble utviklet, hva som har kjennetegnet dem og hvilke endringer som har skjedd med dem i løpet av denne perioden, og belyser derved denne kompleksiteten. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Artikkel Tydelige digitale skillelinjer OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Det er et verktøy, ikke sant, for oss?» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014–2017 I 2014 ble andre generasjon av de statlige kartleggingsprøvene i regning tatt i bruk på 1.–3. trinn i småskolen i Norge. Disse prøvene skal brukes til å identifisere elever som kan ha behov for ekstra oppfølging, og skal i tillegg brukes til vurdering for læring med identifiserte elever. Hva viser kartleggingsprøvene og hvordan jobber lærerne med planlegging og oppfølging av dem? Publisert: 22.11.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Artikkel Under halvparten av elevene gjenkjente teksten som reklame Skolene kan ha god nytte av å bruke resultatene fra nasjonale prøver. Selv om elevene kan lese, er det mye de ikke forstår, viser resultater fra prøvene. Her er noen av utfordringene som skaper problemer for elevene. Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Tidlig språkkartlegging, til barnets beste? Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2018
Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagartikkel Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel – Lærere bruker ikke resultatene fra nasjonale prøver Det brukes store ressurser hvert år på å gjennomføre nasjonale prøver, men vi vet veldig lite om hvordan skoler egentlig bruker resultater på nasjonale prøver for å forbedre elevenes læring. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo