Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagartikkel Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel – Lærere bruker ikke resultatene fra nasjonale prøver Det brukes store ressurser hvert år på å gjennomføre nasjonale prøver, men vi vet veldig lite om hvordan skoler egentlig bruker resultater på nasjonale prøver for å forbedre elevenes læring. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet episode 3 Testing i skolen Hva gjør testkulturen med skolen og elevene? Hør på episode tre av podkasten Lærerrommet. Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver Nye læringsstøttende prøver i engelsk gjør det mulig å følge elevers utvikling gjennom det første året i videregående skole. Prøvene omfatter lesing, lytting og bruk av engelsk. Publisert: 22.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Artikkel – Nasjonale prøver endrer den norske skolen Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig. Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for. Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Alvorlige mangler ved kartleggingsinstrumenter i norsk skole – Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Ny undersøkelse: Mange kartleggingsverktøy for lesing og sosiale ferdigheter brukt i norsk skole har svak kvalitet Denne uken publiserte vi resultatene fra en psykometrisk oversikt over kvaliteten på kartleggingsverktøy som brukes i norsk skole. Publisert: 11.02.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no