Dansk — Artikkel Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker. Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagfellevurdert Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Kronikk At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer. Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva er en prøve? En prøve vil sjelden tilsvare noe man møter ofte utenfor klasserommet, men som lærer kan det være vanskelig å klare seg uten. Å utvikle en form for vurdering som er mer virkelighetsnær enn tradisjonelle testsituasjoner krever tilvenning for både elever og lærer. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel Pedagogisk dokumentasjon skal ikkje vere eit glansbilete Det er ein fare for at pedagogisk dokumentasjon berre dreier seg om å gjere alt rett. – Da gløymer du å vere nærverande i barnas leik, læring og utforsking, meiner forskar. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet Vetuva 2017
Artikkel Det viktige blikket for hvert barn Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. De gir en påminnelse om hvor viktig det er å følge med slik at hvert barn kan få en god utvikling. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel - Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter. Publisert: 19.06.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Kartlegging eller ikke kartlegging, er det dét som er spørsmålet? Å kartlegge språket til barnehagebarn, må ikke sammenlignes med testingen som skjer i skolen. Det er et sidespor og skaper unødig usikkerhet hos pedagoger og foreldre, skriver doktorgradsstudent Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret. Publisert: 14.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Testene som hjelper folk med språkvansker Verktøy utviklet av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse brukes i kartlegging av språkferdigheter hos barn og i undersøkelse og behandling av afasi i hele Norge. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Etiske dilemma ved læringsanalyse Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge? Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Nytt senter for læringsanalyse Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse. Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016