Artikkel Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole. Publisert: 08.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen? Publisert: 24.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 1/2019
Artikkel Kritisk blikk på tidlig innsats Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker. Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Kronikk Urettferdig sensur på eksamen KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen Publisert: 04.01.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Elever født tidlig på året scorer best på nasjonale prøver Gutter og jenter født sent på året har større sjanse for å gjøre det dårligere på nasjonale prøver enn klassekamerater som er født tidlig på året. Publisert: 12.12.2018 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og muligheter og utfordringer ved dem diskuteres. Publisert: 12.12.2018 Hentet fra Acta Didactica 4/18
Fagfellevurdert Å måle skriving som grunnleggende ferdighet Å måle elevenes skriveferdigheter har vært faglig komplekst og kostbart. Artikkelen gjør rede for hvordan prøvene ble utviklet, hva som har kjennetegnet dem og hvilke endringer som har skjedd med dem i løpet av denne perioden, og belyser derved denne kompleksiteten. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica 4/2018
Artikkel Tydelige digitale skillelinjer OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Det er et verktøy, ikke sant, for oss?» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014–2017 I 2014 ble andre generasjon av de statlige kartleggingsprøvene i regning tatt i bruk på 1.–3. trinn i småskolen i Norge. Disse prøvene skal brukes til å identifisere elever som kan ha behov for ekstra oppfølging, og skal i tillegg brukes til vurdering for læring med identifiserte elever. Hva viser kartleggingsprøvene og hvordan jobber lærerne med planlegging og oppfølging av dem? Publisert: 23.11.2018 Hentet fra Acta Didactica 4/2018
Artikkel Under halvparten av elevene gjenkjente teksten som reklame Skolene kan ha god nytte av å bruke resultatene fra nasjonale prøver. Selv om elevene kan lese, er det mye de ikke forstår, viser resultater fra prøvene. Her er noen av utfordringene som skaper problemer for elevene. Publisert: 12.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Tidlig språkkartlegging, til barnets beste? Kartlegging av barnehagebarns språk er et tema som vekker sterke følelser og engasjerer mange individer og fagmiljøer. Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter. Denne artikkelen drøfter språkkartleggingens rolle i praktisk pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i lys av prinsippet «til barnets beste». Publisert: 01.10.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi Logopeden 4/18
Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 01.10.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018