Blogg Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT. Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT
Podcast Lærerrommet: Eksamen og vurdering – hva funker? Hva er egentlig poenget med eksamen? Forteller standpunkt – og eksamenskarakterer ulike ting? Publisert: 06.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene. Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel TALIS-undersøkelsen 2018: Første hovedfunn fra ungdomstrinnet TALIS 2018 viser at norske ungdomsskoler kjennetegnes ved gode personlige relasjoner og god klasseledelse. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra NIFU
Fagartikkel I rommet mellom vurdering og læring Den kontrollerende vurderingspraksisen vi er i ferd med å utvikle i skolen, er ikke i samsvar med fremtidens krav til autonomi og omstillingsevne. Publisert: 02.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagfellevurdert Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser – en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver Siden nasjonale prøver ble innført i Norge i 2004, har de blitt til dels kraftig debattert i ulike typer medier. Gjennom en historisk tekstanalytisk tilnærming til et utvalg artikler har vi undersøkt hvordan nasjonale prøver er presentert i norske riks- og regionaviser i perioden 2004–2017. Publisert: 05.05.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 5/2019
Omtale Skal hjelpe de aller yngste med matematikken Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring. Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole. Publisert: 07.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen? Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Artikkel Kritisk blikk på tidlig innsats Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Kronikk Urettferdig sensur på eksamen KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og muligheter og utfordringer ved dem diskuteres. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018