Fagfellevurdert Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Artikkel Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter i skoleløpet. Men jentene presterer best når det gjelder. Ny forskning viser at gutter presterer stadig bedre enn jenter i engelsk på 5. trinn og 8. trinn. Men på 10. trinn skjer noe: Jentene presterer best. Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Anna Rogstad: Skolepionér, stemmerettsforkjemper og stortingskvinne Det lærerinnen Anna Rogstad savnet av skolebøker skrev hun selv. I tillegg var hun engasjert i elevenes sosiale kår, kvinnesak, fagforeningsarbeid og politikk, ifølge historiker Willy Aagre. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen? Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Podcast Podkast: ADHD hos jenter Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå ser vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det sånn? Er det fordi det er mer utbredt blant gutter? Eller er det andre årsaker? Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Diagnosehistorien til kvinner med ADHD: «Det viste seg å være ADHD, ikke angst eller utbrenthet» Det blir påpekt at diagnosekriteriene og den dominerende forståelsen av ADHD i hovedsak tar utgangspunkt i symptombildet slik det kommer til uttrykk hos menn. Publisert: 04.11.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 4/2024
Artikkel En av tre ungdommer utsatt for seksuell trakassering: – Et alvorlig folkehelseproblem Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære, viser forskningsrapport. Publisert: 31.10.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Tema: Kontroversielle tema Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken. Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering. Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert «Vi er jo ikke stonere»: bruk av cannabis og symbolske grenser blant ungdommer vest i Oslo Vestkantungdommenes bruk av cannabis blir regulert av et nokså restriktivt sett normer. Bruken må foregå sammen med andre, må skje «for gøy», og de må heller ikke bruke cannabis for ofte. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 1/2024