Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

På denne siden vil du finne artikler og ressurser under hovedoverskriften "Kontroversielle tema". Illustrasjonsfoto.

Innhold

Artikler

Eksterne ressurser

Artikler

Kontroversielle temaer er de som ikke har ett entydig svar, og som derfor krever noe annet av læreren enn undervisning hvor man kan huke av om elevene har nådd et kompetansemål eller ikke.
Silje Andresen, forsker

Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen

Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.

Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet?

Nøkkelen til hvordan man får ungdom til å delta i demokratiet kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet.

PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet

Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw.

Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier

Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.

Konflikt mellom dannelse og kompetansemål

Hvilke betydninger har læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle?

Ubehag – en ressurs for kritisk og inkluderende undervisning

 Ubehag er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Ubehag er først og fremst nettopp ubehagelig. Men ubehaget kan også være en ressurs i arbeidet med kritisk tenkning og inkluderende undervisning, for lærere og alle som underviser.

Naiv, rasist, og kunnskapsløs! Forskere blir skyteskiver i polariserte debatter

Det foregår en kamp om vitenskapeligheten i den offentlige debatten.

Demokratilæring gjennom bruk av kontroversielle spørsmål

Kontroversielle spørsmål kan være velegnet for elevenes demokratilæring. Samtidig kan slike spørsmål skape utfordringer for læreren. En studie har undersøkt hvilke suksessfaktorer som ligger til grunn når undervisning som omhandler kontroversielle spørsmål blir vellykket.

Kontroversielle spørsmål i undervisningen

– Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra.

Spenninger i klasserommet: Mikroaggresjon som pedagogisk utfordring

Mange undervisere betrakter konfliktsituasjoner som et problem som må håndteres for å reetablere ro og orden. Vi vil imidlertid hevde at ønsket om kontroll over situasjonen kan forsterke mekanismene som utløste konflikten.

[Til toppen av siden]

Eksterne ressurser

Udf.no: Kontroversielle temaer i undervisningen

Her kan du se opptak av innledningen fra forskningskafeen "Kontroversielle temaer i undervisningen".

Udir: Demokrati og medvirkning i LK20

Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.

Den internasjonale studien ICCS

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) undersøker fjortenåringers kunnskap, forståelse, holdninger og engasjement knyttet til demokrati og medborgerskap. Studien gir et bilde av hvordan unge mennesker er forberedt på å ta opp rollen som engasjerte medborgere i samfunnet.

Dembra [Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme]: Kontroversielle temaer

I et demokrati er vi nødt til å kunne snakke om og håndtere ulike kontroversielle temaer. Det kan være temaer det er stor uenighet om, som vekker sterke følelser og ofte er knyttet til dypere verdispørsmål.

Wergelandsenteret: Teaching Controversial Issues

This page with video tutorials and other resources gives a basic introduction to Teaching Controversial Issues (TCI) and how to work with them in classroom, school and beyond.

Europarådet: Å undervise i kontroversielle tema

Undervisning i kontroversielle tema gjennom opplæring til demokratisk medborgerskap og menneskerettigheter (EDC/HRE). Læringsressurs for lærere

Europarådet: Å håndtere uenighet

Strategier for å håndtere uenighet og undervise i kontroversielle tema i skolen. Veiledning for skoleledelsen

Europarådet: Teaching Controversial Issues Through Education For Democratic Citizenship And Human Rights

Teaching Controversial Issues Through Education For Democratic Citizenship And Human Rights. Training Pack For Teachers

OsloMet: Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)

DEMOCIT vil bruke ny forskning om ungdoms demokratiforståelse, demokratiske holdninger og samfunnsdeltakelse til å utvikle lærerutdanningen slik at alle elever i grunnskolen, uavhengig av sosioøkonomiske bakgrunnsfaktorer, kan tro på at deres stemme teller.

UiB: Forskergruppe «Forskning og undervisning om kontroversielle tema»

Forskergruppen «Forskning og undervisning om kontroversielle tema» er et flerfaglig forum for forskere på alle nivåer som arbeider med spørsmål som (ofte) oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende.

[Til toppen av siden]