Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)
  • Omtale (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Barnehage (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Matematikk (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Ledelse (2)
  • Norsk (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (19)

Artikkelforfatter

  • Nina Skajaa Fredheim (19)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
Artikkel

HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens

Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen

Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess.

Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Ny studie om de yngste barna og språk

Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.

Publisert: 25.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

- Over all forventing

Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv.

Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Forskere vil gjøre det lettere for lærere og elever å forstå programmering

Programmering er på full fart inn i offisielle lærerplaner helt ned på barneskolenivå. Utfordringen er at lærere har lite kunnskap om faget, noe som igjen gjør det vanskelig å lære bort. Dette ønsker forskere ved Høgskolen i Østfold å gjøre noe med.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet

En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte?

Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart.

Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett

Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft.

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Slik blir du en god leder i det offentlige

Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet.

Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Ungdomsspråket er bedre enn sitt rykte

Det muntlige ungdomsspråket er mer korrekt og presist enn mange kanskje har trodd.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap?

– Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Hvordan gis tilbakemelding til studentene i høyere utdanning?

Ny doktorgrad: Det er viktig at studenter får god og riktig tilbakemelding gjennom studietiden. Stipendiat Kristine Høeg Karlsen har i sin avhandling drevet grunnforskning, utviklet og prøvd ut en ny modell som kan benyttes innen forskning og i praksis når lærere og veiledere gir tilbakemeldinger til studentene.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Skoleledere mangler rutiner for inkludering av minoritetsspråklige elever

Resultatene i en fersk doktorgradsavhandling viser at det er lite kollektiv innsats blant skoleledere for å imøtekomme utfordringer knyttet til inkludering av og tilrettelegging for minoritetsspråklige elever i videregående skole.

Publisert: 15.06.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Har forsket på barns bruk av internett

Ny doktorgrad: Maja Michelsen har sett på hvordan barn håndterer sin egen virkelighet ved hjelp av tekst og teknologi. Dette gir viktig innsikt i måter å være barn på i dagens samfunn.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Barnehagelærerens skjønnsvurdering i møte mellom profesjon og politikk

- Jeg har fokusert på barnehagelæreren sin profesjonsutøvelse i en moderne politisk kontekst. I denne sammenheng har jeg undersøkt ulike forhold rundt vurdering i barnehagens virksomhet, forteller høgskolelektor og stipendiat Bente Ulla, ved Avdeling for lærerutdanning, ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 08.12.2015 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Foreldre gir skolen skylden for barnas dropout

Det er en økende tendens i samfunnet at unge mennesker dropper ut av videregående opplæring. En studie utført ved Høgskolen i Østfold forklarer hvorfor familier av og til skylder på skolen hvis deres datter eller sønn dropper ut av videregående opplæring.

Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo