Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (2)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (23)
  • Digitalisering (23)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Lek (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (4)
  • Lesesenteret (3)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Marianne Undheim (3)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Henriette Jæger (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kjetil S. Grønnestad (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Oddbjørn Knutsen (1)
  • Pekka Mertala (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Trude Hoel (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Vigdis Vangsnes (1)
Podcast

BluPodden: Programmering gjennom lek

I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt

Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter».

Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

PPT på nett i barnehager

Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune?

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Podcast

Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen?

Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive?

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Fagfellevurdert

“We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together

Artikkelen ser nærmere på hva som skjer når to grupper med seks barnehagebarn (4-5-åringer) og én barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. Datamaterialet viser at lyden er viktig for barna.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 3/2020
Blogg

Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger

Vi trenger mer kunnskap om og bedre tilgang til gode bildebok-apper for norske barnehagebarn, skriver Trude Hoel.

Publisert: 01.04.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Med nettbrett i sandkassa

Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?

Publisert: 31.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Digitale fortellinger i barnehagen

Barnehagelærerne vi intervjuet framhever det pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige i sin beskrivelse av prosessen med de digitale fortellingene og legger i liten grad vekt på sin faglige fortellingskompetanse.

Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Artikkel

Leser eventyr på nettbrett

I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper.

Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Barnehager trenger mer kunnskap om digital teknologi

Nettbrett, PC og andre digitale verktøy i barnehagene skal handle om aktivitet – ikke om underholdning. Men mange barnehageansatte melder at de har for liten kunnskap om hvordan de kan bruke digitale verktøy. – Innovasjonsprosjektet VEBB er et viktig bidrag på dette området, sier Elin Dybdal Simensen ved Senter for IKT i utdanningen.

Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Fun and games – Finnish children’s ideas for the use of digital media in preschool

Hva tenker barn selv om hvordan digitale medier kan brukes i førskolesammenheng? Finsk studie tar utgangspunkt i de yngre barnas opplevelser og tanker.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 11) 4/2016
Omtale

Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen

Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen.

Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk

Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand?

Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei.

Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel

Småbarna inntar YouTube

Stadig flere småbarn ser barne-tv-serier og klipp på YouTube eller nettbrett. Det endrer barnekulturen og mange foreldrene sliter med å henge med, viser ny studie.

Publisert: 08.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel

- Appen erstatter ikke pedagogen

– Det er viktig å være kritisk til apper og nettbrett. Presset fra de kommersielle aktørene er stort, sier Malin Nilsen ved Göteborgs universitet.

Publisert: 04.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel

Fra brettspill til digital læring i barnehagen

Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo