Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (30)

Artikkeltema

  • Barnehage (30)
  • Forskning og metode (30)
  • Samspill og relasjoner (8)
  • Internasjonal forskning (6)
  • Muntlig språk (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Lek (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (5)
  • Vetuva (5)
  • Læringsmiljøsenteret (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Første steg (3)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NIFU (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (5)
  • Bård Amundsen (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Elise Løvereide (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Miriam Lykke Schultz (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Susann Junge (1)
  • Tora Myklebust Optun (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker

Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet

Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga?

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge

I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det viser den ferske rapporten om empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020, som KSU har vært ansvarlig for.

Publisert: 09.02.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen

Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Rapport: Vi har fått mer og bedre barnehageforskning

Forskningsstudiene på barnehagefeltet i Skandinavia har blitt flere og har fått høyere kvalitet, viser en rapport Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM har hatt ansvar for.

Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Mer og bedre barnehageforskning

Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Skapar større rom for leik i barnehagen

Kan meir bevegelse, leik og utforsking gi oss ein betre barnehage? Det banebrytande forskingsprosjektet MoveEarly vil teste ut dette. No er prosjektet tildelt 25 millionar frå Norges forskingsråd.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Barnehagelærere og -styrere opplever videreutdanningens kvalitet som høy

Videreutdanningen som tilbys barnehagelærere og barnehagestyrere oppleves å svare til behov og ha høy kvalitet.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Barns medvirkning skjer i øyeblikket

Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna?

Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

– Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna

Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo