Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (22)
  • Blogg (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (31)
  • Barnetrinn (8)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Forskning og metode (5)
  • Mobbing (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Atferd (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Lek (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Matematikk (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Selvregulering (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (31)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (9)
  • Ina Midttveit (4)
  • Ingunn Størksen (3)
  • Kirsti Tveitereid (3)
  • Dieuwer ten Braak (2)
  • Ida Gudjonsson (2)
  • Kristin Vestrheim Cranner (2)
  • Ragnhild Lenes (2)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Tove Flack (1)
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen

KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Episode 24: Skulen sitt første møte med elevar og føresette

I desse dagar er det mange 5-6-åringar som vitjar skulen dei skal byrje på i haust. Dei er sjølvsagt spente på kva skulen eigentleg er, og kva det å byrje på skulen faktisk inneber. Men det er ikkje berre borna som skal byrje på skulen til hausten som er spente.

Publisert: 01.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang

Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Forskere mener små barn bør lære å tenke kritisk

Ved å svare på åpne spørsmål lærer barna i barnehagen en ferdighet som er viktig også når de blir voksne.

Publisert: 25.05.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt

Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter».

Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering.

Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan personlige bøker være bra for barns lesing?

Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen

Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Overgangen fra barnehage til skolefritidsordning

Før skolestart stifter de fleste 1. klassingene bekjentskap med skolefritidsordninger. Skolefritidsordningene er evaluert i 2019. En hovedkonklusjon er at det er svært stor variasjon i tilbudet fra kommune til kommune.

Publisert: 12.08.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ny film om mobbing i barnehagen

Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert?

Publisert: 27.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

God gruppeledelse = trygt læringsmiljø

Som spesialpedagog i barnehage gjennom flere år har jeg erfart at det er av stor betydning med god kvalitet på gruppeledelse.

Publisert: 17.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo