Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (12)
  • Forskningskafe (3)
  • Artikkel (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (17)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Mobbing (6)
  • Atferd (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Barnehage (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Selvregulering (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skolevegring (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (17)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (7)
  • Utdanningsforskning.no (5)
  • Marianne Olsen Brøntveit (3)
  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Arun Gosh (2)
  • Claudia Lenz (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik snakker du med ungdommer

Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?

Publisert: 15.05.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Mobbingens psykologi

Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen?

Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen?

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er utenforskap?

Er utenforskap det samme som ensomhet, og hva fører det til? Hvordan kan skolen jobbe med utenforskap?

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk?

Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass?

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid

Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.

Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Vold i skolen

Lytt til denne podkasten om hvordan vold og trusler på skolen kan forebygges og forhindres, håndteres, avviksmeldes og følges opp.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Kule krabatar leikar - Still eller vill? (video)

Angst og angstlidelser er ofte noe vi forbinder med voksne, men slike lidelser kan oppstå allerede hos unge barn. Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med slike lidelser, hvordan disse lidelsene kommer til uttrykk og hvordan vi som voksne kan møte disse barna på riktig måte.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo