Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (16)
  • Spesialundervisning (16)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Atferd (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Autisme (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Språkvansker (2)
  • Synsvansker (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)
  • Statped (3)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Svein Erik Jensen (2)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Anne Dorthe Tveit (1)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Ingunn Kindervaag (1)
  • Janne Madsen (1)
  • Kristin Fedje Fredriksen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Solveig Roth (1)
Artikkel

Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet

– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Podcast

Spesialpedagogisk spørretime #2

Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Podcast

Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Digital samhandling når barnet mangler talespråk

Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse

Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert

Samarbeid mellom skulen og foreldre til barn med spesialundervisning

Korleis opplever foreldre til elevar med spesialundervisning samarbeidet med skulen, og korleis kan denne opplevinga forståast?

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv, del 2

Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole.

Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Blogg

Når bør du være skeptisk til et tiltak for barn med lærevansker?

Alt i alt er det dessverre grunn til å være skeptisk til mange tiltak, spesielt kommersielle tiltak, som hevdes å hjelpe mot ulike lærevansker.

Publisert: 05.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

"Fuck you" i systemperspektiv

Denne artikkelen belyser og drøfter den konfliktfylte skolehistorien til en elev med sterkt grensebrytende og marginaliserende atferd. Moren til gutten det her handler om, er fortvilet over at hennes sønn gjennom hele skoleløpet kun blir tilbudt «mer av det samme», istedenfor et mer tilpasset metodisk opplegg. Artikkelen tar for seg tidsspennet fra første til medio åttende klasse.

Publisert: 06.10.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagartikkel

Foreldresamtalen innenfor rammen av spesialundervisning

Hensikten med denne artikkelen er å belyse om det finnes noen særlige utfordringer og dilemmaer knyttet til foreldresamtalen innenfor rammen av spesialundervisning. Artikkelforfatteren påpeker at det kan være større kompleksitet og utfordringer i slike foreldresamtaler og at deltakerne møter flere dilemmaer her enn innenfor ordinær opplæring. Dette gjelder både innholdet i samtalen og interaksjonen mellom deltakerne.

Publisert: 02.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2013
Fagartikkel

Kommunikasjon mellom skole og hjem – når barn strever med lesing og skriving

Skolen har ansvar for at barn med dysleksi får en tilpasset opplæring – i praksis er det ofte mødrene som må føre kampen. Uoversiktlige og foranderlige diagnoser lar eleven stå i en uavklart situasjon, som ofte bare blir mer kompleks ettersom foreldrene med få ressurser prøver å kompensere. En løsning vil være å bedre kommunikasjonen med skolen og lage bedre retningslinjer for rettighetene til foresatte og elever.

Publisert: 15.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo