Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (34)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Forskning og metode (6)
  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Lek (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Motorikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (34)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (25)
  • Ida Vikseen Larsen (2)
  • Katrine Aakrann Ziesler (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Nina Eriksen (1)
Omtale

Bruk av personlige erfaringer i rådgiving

I arbeidet med videreutdanning av PP-rådgivere fikk de ideen til å forske på hvordan rådgiverne bruker personlige erfaringer i veiledning av lærere, foreldre og elever.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Riktige valg, men feil motivasjon?

For barn av innvandrere er det ofte ikke nok å ta de rette utdanningene, de må også ha de rette motivene for å bli akseptert.

Publisert: 14.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Alene med krenkelsene

Lærere som blir krenket av elever, opplever mangel på støtte fra rektor og lærerkollegaer.

Publisert: 26.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Forskernes råd legitimerer politikernes beslutninger

Forskere er kunnskapsprodusenter, og vi tenker ofte at de skal ha gode ideer om hvordan vi kan løse samfunnsutfordringene. Hvor stor påvirkning har egentlig forskere når politikk formuleres?

Publisert: 05.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere blikk på digitale verktøy

Stipendiat Tove Lafton mener bruk av digitale verktøy i barnehagen må sees fra flere synsvinkler og ikke bare som udelt positivt eller udelt negativt.

Publisert: 20.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving

Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

- Ikke de ambisiøse jentene som sliter mest psykisk

Det er ikke de ambisiøse ungdommene som sliter mest med psykiske helseplager, viser årets Ungdata-rapport. Det er tvert i mot de som er dårligst integrert i skolen, familien og på fritidsarenaen som er mest plaget.

Publisert: 20.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Internasjonal ungdomsforskning

I ny bok om ungdom og globale utfordringer involveres ungdommene i forskningen.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

- Mer enn kunnskapsskole

Seniorer har samlet sine erfaringer og skrevet en ny bok for de som er interessert i eller jobber med lærerutdanning.

Publisert: 17.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Bildebok som døråpner

Elevers reaksjoner etter å ha lest en bildebok førte til at skolen nå gir tilbud om skilsmissegrupper.

Publisert: 16.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nettbasert samarbeidslæring

Hvordan kan man designe et nettbasert kurs for å styrke samarbeidslæring og studentaktivitet?

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Litterære samtaler i klasserommet

Førstelektorene Eva Michaelsen og Torill Strand oppfordrer lærere til å diskutere litteratur med elevene.

Publisert: 05.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Tett på yrkesopplæringen

Inneholder både forskernes og yrkesfaglærernes egne stemmer.

Publisert: 02.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo