Podcast PODKAST: Vil redde sivilisasjonen med leseskam, lesetvang – og leselyst – Det går ikkje an å overdrive faren ved at litteraturen og lesinga blir dytta ut på sidelinja, seier Bjørn Vatne, leiar i Den norske Forfatterforeningen. Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert «Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig. Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Podcast PODKAST: ‒ Å setje av så mykje tid til lesing i alle fag er radikalt På Sjøskogen barneskule var dei ikkje nøgde med leseresultata og elevanes motivasjon for å lese. Det førte til radikalt utviklingsarbeid i alle fag. Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring? Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, som er aktuell med en ny bok om temaet. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video Læring for livet (11) Flerspråklighet Martyna Golba begynte i norsk skole uten å kunne ett ord norsk. Nå er hun snart lærer, og erfaringene hun gjorde seg tar hun med seg inn i yrket. Publisert: 28.02.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Lesesenteret
Fagartikkel «Modernisering» av klassiske verker Mange reagerer når forlagene endrer språket i klassiske verker for å lette lesingen for nye generasjoner. Men problemstillingen er ikke ny, og det du kanskje har oppfattet som den originale utgaven, kan vise seg å være resultatet av en rekke språklige justeringer over tid. Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel Slik knekker de lesekoder på Porsgrunn vgs LESBART: Norsklærer Lene Kleven har fått noen nye verktøy basert på leseforskning fra USN, som hun gir videre til elevene. Slik finner Nora Falkevik og resten av klassen metoder som gir dem økt mestring og leseglede. Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2 Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane? Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer. Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Artikkel – Lesing er ofte kaotisk – Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjonalt lesesenter. No skal ho konkurrere i forskingsformidling. Publisert: 28.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål. Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024