Artikkel Slik knekker de lesekoder på Porsgrunn vgs LESBART: Norsklærer Lene Kleven har fått noen nye verktøy basert på leseforskning fra USN, som hun gir videre til elevene. Slik finner Nora Falkevik og resten av klassen metoder som gir dem økt mestring og leseglede. Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2 Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane? Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer. Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Artikkel – Lesing er ofte kaotisk – Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjonalt lesesenter. No skal ho konkurrere i forskingsformidling. Publisert: 28.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål. Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Skulebibliotekar og lærar − fire nivå for samarbeid Skulebibliotekaren sitt mål er mellom anna å styrke kompetanse og ferdigheiter hos elevane i utforsking, kjeldekritikk og lesing. Så korleis kan lærar og bibliotekar arbeide saman for å nå målet? Ein studie viser ulike døme på samarbeid. Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel Vil bygge sterkere undervisningskultur Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø? Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Artikkel Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing. Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Nå skal lesegleden opp i SFO! Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Tambars svakhetsdrikk. Om å skape et behov for skriving i 1. klasse Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av! Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel − Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov. Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024