Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Podcast Oppsummert kunnskap: hva er en kunnskapsoversikt? Senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, Elaine Munthe, og førsteamanuensis Dieuwer Ten Braak snakker om mulighetene som finnes i å lage systematiske kunnskapsoversikter for utdanningssektoren. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen Undervisning og læring i høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med studentenes aktive rolle i egen kunnskapsutvikling som særlig sentralt – ofte kontrastert med det tradisjonelle, lærersentrerte forelesningsformatet. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi? Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagfellevurdert «… for eg skal ha eit godt lag»: Friluftslivslærarar si organisering av klassen på tur Å studere friluftslivsklassar på tur er studiar av små komplekse, dynamiske og sosiale system. Friluftslivslæraren er ein integrert del av dette systemet og leiaren av det. Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Artikkel Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort og tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Mer og bedre barnehageforskning Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma? Det språklege, kulturelle og religiøse mangfaldet i klasserommet blir stadig større. Alle elevar har rett til ei tilpassa undervisning. Er dei kommande lærarane rusta til å møte desse elevane? Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skapar større rom for leik i barnehagen Kan meir bevegelse, leik og utforsking gi oss ein betre barnehage? Det banebrytande forskingsprosjektet MoveEarly vil teste ut dette. No er prosjektet tildelt 25 millionar frå Norges forskingsråd. Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet