Artikkel Ny forskerskole i matematikk til UiA UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder. Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Meir fysisk aktivitet gav ikkje betre karakterar Det er ingen samanheng mellom fysisk aktivitet og skuleprestasjonar, og berre så vidt nokon kopling mot psykisk helse. Det syner ei doktorgradsavhandling som avslutta eit stort forskingsprosjekt leia av HINN. Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel Verdens første (?) data- og spillveileder for lærere Har du lyst til å bruke data- og videospill i undervisning, men er usikker på hvilke spill som egner seg? Og kanskje hvilke spill som passer til ulike fag, aldersgrupper og kompetansemål? Nå blir det enklere! Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Vi testet innovasjonspedagogikk – og er fornøyd med resultatet Elever i medie- og informasjonskunnskap ble utfordret til å lage nyhetsjournalistikk for Instagram. Innovasjonspedagogiske metoder bidro til å øke elevenes utforskertrang og faglige selvstendighet. Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Samarbeider om fleire nye forskarskular Høgskulen i Volda har i samarbeid med andre institusjonar vunne fram i konkurransen hos Forskingsrådet om å etablere forskarskular, og skal no vere med på å etablere to nye. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Høgskulen i Volda
Omtale Nå får barnehageforskere sin egen forskerskole Barnehageforskning er et satsingsområde i mange land. Den nyopprettede forskerskolen NORBARN skal utvikle feltet og samtidig tjene barnehagesektoren, sier prosjektleder Elin Eriksen Ødegaard ved HVL. Publisert: 28.01.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Barnehagelærere og -styrere opplever videreutdanningens kvalitet som høy Videreutdanningen som tilbys barnehagelærere og barnehagestyrere oppleves å svare til behov og ha høy kvalitet. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget? Hvilke ord bruker vgs-elever for å nå fram til leseren? Hvilke ord burde de bruke? Det har James Jacob Thomson undersøkt i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Slik kan veilednings- og undervisningskvaliteten i høyere utdanning styrkes Forskning viser at kollegaer som bruker hverandre aktivt i vurdering og utvikling av egen praksis, bidrar til å bedre læringsmiljøet ved institusjonen. Kollegial veiledning og gjensidig kollegavurdering antas å få en stadig viktigere rolle i kvalitetsarbeidet ved universiteter og høgskoler. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse KRONIKK: Digitaliseringa av utdanninga her til lands er prega av ei overdrive tru på at løysinga ligg i eit nettbrett til kvar elev. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Kan fremtidens voksne nok om digital teknologi? Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo