Artikkel Skolene utnytter ikke handlingsrommet for å tilpasse undervisningen Jøsendalutvalget har nå overlevert sin utredning "Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial". Utvalget er tydelig på at Norge har elever som ikke får opplæring som gjør det mulig for dem å realisere sitt læringspotensial, og at skolene ikke utnytter handlingsrommet de har for å tilpasse og organisere undervisningen. Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Skal forske på inkluderende barnehager Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret. Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Elevene trenger hjelp til å sette grenser foran PCen – Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad. Publisert: 05.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Sammenhengen mellom ferdigheter fra ungdomsskolen og ferdigheter i PIAAC-undersøkelsen Norske elever leverer gjennomsnittlige prestasjoner i den internasjonale kunnskapsundersøkelsen PISA, mens norske voksne gjør det relativt godt i PIAAC-undersøkelsen, den tilhørende kunnskapsundersøkelsen for voksne. I denne artikkelen har vi studert sammenhengen mellom ferdigheter ved avsluttet grunnskole og resultater i PIAAC. Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 3/2016 (Vol. 33)
Artikkel Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren. Publisert: 24.08.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Kjærlighet i barnehagen Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den. Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Mange vegrer seg for å bli skoleledere - Mange vegrer seg for å bli skoleledere fordi oppgavene er for mange og uklare, arbeidspresset er stort, og opplæringen er utilstrekkelig, sier førsteamanuensis Marit Aas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Publisert: 11.08.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Gutter bygger byer, jenter bygger hjem Barnekulturen på nett påvirker jenter og gutter til å velge forskjellig. Publisert: 15.07.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers. Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Fra fortellinger om klasserommet til forskende fellesskap Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene. Publisert: 04.07.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole. Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Omtale Farlige spill – effektiv undervisning Forbindelsen mellom dataspill og underholdning gjør at spillbasert læring i skolen blir sett på som mer kontroversiell enn mange andre læringsmetoder. – Mediene har mye av skylden for dette, sier spillforsker. Publisert: 28.06.2016 Hentet fra Nord Universitet