Omtale Når papir og det digitale møtes – Hva gjør læreren og elevene? Over 15 forskere har i tre år studert hvordan digitale læremidler blir brukt sammen med papirbaserte læremidler i norske klasserom. Nå er prosjektet ferdigstilt, og med det en ny kunnskap om læremidlenes funksjon og status i grunnopplæringen. Publisert: 15.05.2016
Dansk — Artikkel Kan nye computerspil erstatte folkeskolens årsprøver? Nogle prøveformer som f.esk. dansk stil eller skriftlig matematik er så veletablerede at det er svært at forestille sig alternativer, men en hel sky af nye færdigheder dukker op på alle verdens skolemålsætninger. Publisert: 10.05.2016 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel Sammendrag av ARK&APP-prosjektet ved UiO Denne sluttrapporten i ARK&APPviser både hvordan skoleeiere, skoleledere og lærere velger læremidler, og hvilke funksjoner disse læremidlene har for læring og undervisning. Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fra brettspill til digital læring i barnehagen Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc. Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Danning skjer gjennom refleksjon Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Fagfellevurdert Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis? Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Artikkel Teknologien utvider virkeligheten Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon. Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Internasjonalt forskningsprosjekt på matematikkferdigheter Elevers matematikkferdigheter skal bli bedre. Det er målet til EU-prosjektet MILAGE, hvor Nord universitet er sentrale. Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Nord Universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Screen-based literary practices in Swedish primary schools Det digitale samfunnet fører med seg nye måter å lese og skrive på. Følger skolen med i utviklingen? Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy Vol. 11, 2/2016
Fagartikkel Elektroniske lærebøker – et reelt alternativ for elever med synshemming? Skolebøker i digital form – gjerne omtalt som elektroniske lærebøker – har kommet for fullt inn i skolen de siste årene. Mange skoler velger slike bøker framfor tradisjonelle papirbøker. Forfatterne av denne artikkelen har gjennomført noen undersøkelser og bruker funnene fra disse undersøkelsene til å gi svar på om kommersielt utgitte elektroniske lærebøker er et reelt alternativ for svaksynte og blinde elever. Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Blogg Kan vi stole på forskning om utdanning? Det er urovekkende at debatten om replikasjon har vært nærmest fraværende innenfor utdanningsfeltet. Publisert: 28.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen