Artikkel Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo? Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring. Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Artikkel Krig påvirker skoleprestasjoner Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Indre og ytre motivasjon for læring er ikke nødvendigvis motsetninger POPULÆRVITENSKAP: Noen ganger er elevene opptatt av å mestre selv. Andre ganger er oppgavene så vanskelige at de er avhengige av hjelp fra læreren. Publisert: 30.09.2020 Hentet fra forskning.no
Podcast Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen? Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre? Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forsker bekymret for koronafravær på skolen Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd. Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene? Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning? Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Korleis få elevane engasjert i samfunnsfag? Elevar med høg fagleg sjølvtillit og som opplever at faget bidreg til deires samfunnsdeltaking er dei som legg mest innsats i samfunnsfag, syner ein ny studie. Korleis kan læraren stimulere elevane sitt engasjement for faget? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret