Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningskafe (25)
  • Artikkel (21)
  • Omtale (3)
  • Video (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Klasseledelse (6)
  • Organisering (6)
  • Skoleutvikling (6)
  • Atferd (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Redaksjonelt (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Lek (4)
  • Lekser (4)
  • Mobbing (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Barnehage (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Selvregulering (3)
  • Digitalisering (2)
  • Ledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (48)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (52)
  • Marte Blikstad-Balas (2)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Claudia Lenz (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Jon Rogstad (1)
  • Judit Novak (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Pål Roland (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Forskningskafe

Video: Forskningskafe om lekser

Her kan du se opptak av strømming av Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no sin forskningskafe. Kveldens tema var lekser. Vi spurte: Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det?

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Editorial principles for Educationresearch.no

Publisert: 19.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lekser

Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det? Lekser som læring – lærernes bruk av lekser som del av læring. Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Artikkel

About EducationResearch.no

At educationresearch.no you will find more than 2000 searchable articles on education research. The website is freely available to anyone who needs to keep up-to-date on research in the field of education.

Publisert: 25.11.2018
Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Kule krabatar leikar - Still eller vill? (video)

Angst og angstlidelser er ofte noe vi forbinder med voksne, men slike lidelser kan oppstå allerede hos unge barn. Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med slike lidelser, hvordan disse lidelsene kommer til uttrykk og hvordan vi som voksne kan møte disse barna på riktig måte.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Praktisk anvendelse av forskning (video)

Hvordan bør lærere anvende skoleforskning? Se Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole, drøfte sine tanker om praktiske anvendelse- og utvikling av forskning på skole og utdanningsfeltet.

Publisert: 08.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage

Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform?

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hva er en fagfellevurdert artikkel?

Målet med Utdanningsforskning.no er å gjøre forskningen på utdanningsfeltet  tilgjengelig for dem som trenger den. Alle artiklene du finner på vår nettside vil ha gode vitenskapelige og forskningsfaglige kvaliteter. På denne siden kan du lese om artikkeltypen fagfellevurdert artikkel.

Publisert: 15.04.2016 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Publisert: 07.07.2015
Omtale

Om Utdanningsforskning.no

På Utdanningsforskning.no finner du 3700 søkbare artikler om utdanningsforskning. Nettstedet er fritt tilgjengelig for alle som trenger å holde seg faglig oppdatert om forskning på utdanningsfeltet.

Publisert: 07.07.2015
Artikkel

Kontakt oss

Har du spørsmål eller kommentarer til Utdanningsforskning? Slik kan du kontakte oss:

Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo