Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (26)

Artikkeltema

  • Barnehage (26)
  • Forskning og metode (10)
  • Lek (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Norsk (3)
  • Digitalisering (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (4)
  • Universitetet i Agder (3)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (7)
  • Nina Skajaa Fredheim (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Marika Vartun (1)
Omtale

Ny studie om de yngste barna og språk

Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.

Publisert: 25.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Nå får barnehageforskere sin egen forskerskole

Barnehageforskning er et satsingsområde i mange land. Den nyopprettede forskerskolen NORBARN skal utvikle feltet og samtidig tjene barnehagesektoren, sier prosjektleder Elin Eriksen Ødegaard ved HVL.

Publisert: 28.01.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale

UiS overtar ansvaret for skandinavisk barnehageforskningsdatabase

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er blitt tildelt ansvaret for Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC) i et samarbeid med FILIORUM- Senter for barnehageforskning.

Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen

Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk

Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.

Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage

Fredag 29. mars signerte Universitetet i Stavanger og Stavanger kommune ein avtale om at Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

To år med fokus på mangfold og tilhørighet

FORSKERKAFFE: – Barnehagefeltet er et ungt forskningsfelt og det skjer mye nytt. Noe av det jeg synes har vært mest spennende med å jobbe innenfor barnehagelærerutdanningen er å oppleve barnehagelærernes interesse for å lære mer og prøve ut nye ting for å utvikle barnehagen. De har en driv som jeg blir smittet og imponert av, sier den engasjerte forskeren Anita Berge.

Publisert: 18.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

1,9 mill til satsning på mat i barnehagen

Matjungelen er et prosjekt som er utviklet for at barn på SFO skal få utforske mat og oppleve måltidsglede. Nå skal dette introduseres til barnehagen og Lene Bakke og Marte Gausvik Musland skal lede prosjektet.

Publisert: 12.03.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale

Barnehagen som samfunnsinstitusjon

Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere betaler lavere pris i barnehagen

Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen.

Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Omtale

Risikolek for de yngste

Første norske doktorgrad om risikolek for ett til treåringer i barnehage.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Du må kalle en spade for en spade

Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden.

Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Voksnes regi står i veien for barna

Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Norsk-russisk samarbeid skal gi betre barnehagelærarar

Både dei norske og dei russiske barnehagelærarstudentane fikk kultursjokk etter å ha besøkt barnehagar i dei respektive landa. No skal desse erfaringane bidra til å gjere barnehagelærarutdanninga meir internasjonal.

Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

HVL får senter for barnehagerelevant forsking

HVL har fått tildelt rundt 25 millionar kroner til eit nytt senter for barnehagerelevant forsking.

Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Høgskulen i Volda
Omtale

Jubler for barnehagesenter til UiS!

UiS blir tildelt 25 millioner til et nytt senter for barnehageforskning. – Dette er en gledelig nyhet som vil ha stor betydning for barnehagebarn i Norge, sier rektor Marit Boyesen.

Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Publisert: 19.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Den filosofiske boksen

Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Regelverk gjennomsyrer barnehagene

Barnehagene er smekkfulle av regler som styrer hverdagen – men som også blir brutt jevnlig, konstaterer Lisbeth Ljosdal Skreland i sin doktorgradsavhandling.

Publisert: 10.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo