Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (9)
  • Forskningskafe (5)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (15)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Lek (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mobbing (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (15)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (6)
  • Vigdis Alver (4)
  • Arun Gosh (3)
  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Louise Klinge (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik skapes gode relasjoner til elevene

Gunnar Jakobsen fikk seg et realt praksissjokk første gang han møtte elevene sine. 20 år og mange erfaringer senere deler han en rekke konkrete tips til hvordan hverdagen i klasserommet kan bli bedre for både lærere og elever.

Publisert: 03.09.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!

Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer?

Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs?

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid?

Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen?

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan skape et godt miljø i klassen?

Hva skal til for å lage det gode limet i klasserommet som også gir best mulig læring? Hva kan en lærer som har god relasjonskompetanse?

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø

Velkommen til forskningskafe! Sendingen begynner torsdag 19. september klokken 18.00 så bli sittende, for dette blir gøy!

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet?

Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo