Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (8)
  • Forskningskafe (5)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (14)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Lek (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (14)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (6)
  • Vigdis Alver (4)
  • Arun Gosh (2)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Rikke Bjurstrøm (2)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Louise Klinge (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!

Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer?

Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs?

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid?

Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen?

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan skape et godt miljø i klassen?

Hva skal til for å lage det gode limet i klasserommet som også gir best mulig læring? Hva kan en lærer som har god relasjonskompetanse?

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø

Velkommen til forskningskafe! Sendingen begynner torsdag 19. september klokken 18.00 så bli sittende, for dette blir gøy!

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet?

Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo