Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (29)

Artikkeltema

  • Læremidler (29)
  • Digitalisering (20)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Forskning og metode (4)
  • Læreplaner (4)
  • Matematikk (3)
  • Motivasjon (3)
  • Naturfag (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (11)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)
  • Høgskolen i Østfold (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NIFU (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (2)
  • Erik Engblad (2)
  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Monica Bjermeland (2)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Stefan Vincent Strømnes (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Åshild Losnegard (1)
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan den omstridte skjermen gi praktisk læring i skolen

«Mindre skjerm og mer praktisk læring» har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Men ny forskning viser at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene nettopp praktisk læring.

Publisert: 22.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ny bokutgivelse gir svar: Lærere lærer av video

Systematisk bruk av video forbedrer ikke bare undervisningskvaliteten, men kan også endre måten lærere planlegger, gjennomfører og vurderer undervisningen sin på. – Dette er en bok mange har savnet, sier forskerne.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen

Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Skal hjelpe barn i møtet med digitale trusler

Høgskolen i Innlandet har fått EU-midler i et prosjekt som skal utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet, og beskytte dem mot ulike digitale trusler.

Publisert: 04.09.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Trend peker mot nedprioritering av trykte ressurser i skolen

NIFU-forskerne Frida Vennerød-Diesen og Cathrine Pedersen har undersøkt situasjonen for læremidler i grunnskolen og videregående skole. Funnene viser en tydelig trend mot nedprioritering av trykte ressurser ved innkjøp av nye læremidler i skolen. Rapporten er basert på data fra «Spørsmål til Skole-Norge», samlet inn i perioden 2014-2022, og er en analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene

Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning

Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Med GrunnDig-rapporten har Norge et solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen

En milepæl er nådd innen norsk utdanningsforskning når GrunnDig-prosjektet nå kommer med sin sluttrapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Forskere vil gjøre det lettere for lærere og elever å forstå programmering

Programmering er på full fart inn i offisielle lærerplaner helt ned på barneskolenivå. Utfordringen er at lærere har lite kunnskap om faget, noe som igjen gjør det vanskelig å lære bort. Dette ønsker forskere ved Høgskolen i Østfold å gjøre noe med.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

HiØ-forskere tester ut kunstig intelligensprogram på ungdomsskoleelever i Halden

Forskere ved Høgskolen i Østfold utvikler et kunstig intelligensprogram som skal hjelpe elever å skrive gode tekster. Nå er første prototype klar for å testes ut på ungdomsskoleelever i Halden.

Publisert: 28.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Blir det meir læring av Minecraft i skulen?

Bruken av Minecraft grip om seg i skulen, men det gir ikkje nødvendigvis meir læring.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Alltid digitalt beredt – på en pandemi?

Ny studie: Da koronapidemien inntraff i mars 2020 hadde 70 prosent av underviserne som deltok i undersøkelsen lite erfaring med online undervisning. Likevel snudde de seg rundt og tilbød nettopp dette.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Snur undervisninga på hodet

Undervisere ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi tar sjanser i auditoriet: - Forelesning er et format som blei funnet opp i ei tid der folk knapt nok hadde lærerbøker.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvorfor bryr ikke pedagogene seg mer om design?

Verktøy muliggjør, rammer inn og begrenser aktiviteten vår. På samme måte er det med digitale læringsressurser. Hvordan de digitale verktøyene er designet, betyr mye for læringsmulighetene.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Samtavla | Talkwall

Et sted å dele samtaler - læreren stiller spørsmål som elevene kan svare på ved å skrive meldinger som kan ordnes og vises på tavla.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo