Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (23)

Artikkeltema

  • Motivasjon (23)
  • Frafall og gjennomføring (7)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Klasseledelse (4)
  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Studieforberedende (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Organisering (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skolevegring (2)
  • Stress (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Vurdering (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (8)
  • Utdanningsforbundet (7)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (6)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (7)
  • Vigdis Alver (5)
  • Monica Bjermeland (3)
  • Maria Gilje Strand (2)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Pål Roland (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
Podcast

Læring for livet (14) Hvordan får du til god klasseledelse?

Er du helt fersk som lærer? Eller på vei til å bli lærer, kanskje? Eller du har erfaring i lærerrollen, men ønsker å utvikle egen praksis rundt det å være en klasseleder?

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen?

Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn?

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Podkast: Stamming — Når ordene sitter fast

Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi

Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig dysleksi?

Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Skolestress og helseplager

Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?

Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon?

Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle?

Publisert: 15.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt

Rekrutteringen av realfagslærere og andre realister nærmer seg et kritisk nivå. – Gi norske elever mer naturfagsundervisning, slik de gjør det i nabolandene, foreslår forskere.

Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett til spesialundervisning etter opplæringsloven. Men hva gjør du når barnet ditt blir hengende etter i undervisningen og bekymringen din ikke blir tatt på alvor? Eller når skolen fatter et vedtak, men ikke gir spesialundervisning? Hvem kan du klage til, og hvordan går du frem for å klage?

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker?

Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Studieval: Dette seier ekspertane

Karriererettleiar Gisle Hellsten oppfordrar foreldre og nittenåringar til å senkje skuldrene, og sjå på valget som et gledeleg dilemma framfor eit skjebnetungt lodd.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: − Alle elever har et talent, min jobb er å få øye på det

Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Klar for studier etter videregående?

Både studenter og forskning forteller om vanskelige overganger fra studieforberedende til høyere utdanning. Hva innebærer det egentlig å være studieforberedt? Hvem sitt ansvar er det at elever blir det etter videregående skole?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Heimeskulen under «lockdown»: stor variasjon og dårlegare opplæring

– Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas. Ho får støtte av heimeskulemamma Øyunn Syrstad Høydal.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen?

Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre?

Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo