Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (13)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (13)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Organisering (2)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Lærerprofesjonens etiske råd (6)
  • NTNU (3)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Gunnar Grut (3)
  • Ingunn Folgerø (3)
  • Martin Øystese (3)
  • Unni Eikeseth (3)
  • Solveig Østrem (2)
  • Vigdis Alver (2)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Kan vi kalle en 9-åring voldelig?

En rekke medieoppslag om vold i skolen kan etterlate et inntrykk av at vi har å gjøre med en langt mer aggressiv elevgruppe en før. Stemmer dette? Og kan vi kalle en 9-åring voldelig?

Publisert: 08.01.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Skolelederrollen – Hvor ble skoleeier av? Om funn i rapporten Rektorrollen - Styrt eller støttet?

Rektorrollen – styrt eller støttet? Dette er navnet på rapporten Skolelederforbundet publiserte august 2023. I denne episoden diskuterer vi utviklingen frem til der vi er i dag og mulige løsninger. Flere aktører peker på skoleeierskapet. Hva bør skje der?

Publisert: 06.11.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Å være den som sier ifra

Husker du Sandefjordsaken? Saken handlet om to lærere som nektet å følge kommunens pålegg om å vurdere elevene ut fra snevre prestasjonsmål, som ble truet med oppsigelse, og som i 2015 ble tildelt Zola-prisen for sivilt mot. Saken handlet også om elever som lurte på hva det vil si å være middels, og elever som gråt fordi de gruet seg til å testes i ukas mål.

Publisert: 25.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Spesialundervisning og alle timene som forsvant

50 000 barn er tildelt spesialundervisning. 22. februar 2023 gjorde NRK Oslo/Viken et estimat på at over 1 million timer spesialundervisning forsvant på ett år. Vi har ingen kontroll på hva som skjer med de barna som blir anbefalt spesialundervisning, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Lærerliv – episode 4: Pedagogikk under press

For å forebygge problematferd og styrke barns sosiale kompetanse brukes i dag en rekke manualbaserte programmer og verktøy i barnehage og skole. Ofte har lærerne verken etterspurt eller vært involvert i beslutningen om å ta i bruk slike verktøy som griper sterkt inn i deres arbeid. Derfor skaper programmene debatt.

Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 3

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 2

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 1

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?

Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.

Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer?

Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs?

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig?

Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene?

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo