Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (27)

Artikkeltema

  • Språkvansker (27)
  • Barnehage (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Synsvansker (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Hørselsvansker (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (12)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (2)
  • Statped (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Vetuva (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (6)
  • Elisabeth Rongved (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Alf Øksdal (1)
  • Anna Steenberg Gellert (1)
  • Helene Fulland (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Stig Brøndbo (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Sveinung Wiig Andersen (1)
  • Xenia Pløger (1)
Artikkel

Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord

Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga

Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Ny studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge

Et bidrag til forskningsbasert kunnskap om språklige ferdigheter på første- og andrespråket.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid

– Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar.

Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med språkvansker strever unødvendig med mye

Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.

Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience

Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.

Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsker avkrefter myte om personer med autisme

Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.

Publisert: 05.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling

Når de ansatte i småbarnsavdelingen skaper et godt språkmiljø, har det positiv betydning for ordforrådet til barna på sikt, viser en fersk doktoravhandling.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ett av ti barnehagebarn stammer

22.oktober er det den internasjonale stammedagen. To av tre barn slutter å stamme før de er syv år. Hvorfor gjør ikke alle det?

Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre

Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden

Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport.

Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Lær barn som mangler talespråk sosiale ord!

Et av de største problemene barn uten talespråk har, er mangel på sosial kontakt med andre barn. Å bygge opp et ordforråd på sin kommunikasjonsform, det være seg med f.eks. tegn, symboler på Ipad, eller andre teknologiske hjelpemidler, er derfor viktig for disse barna

Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen stiger. Minoritetsspråklige barn defineres i denne sammenheng ved at «barnet og barnets foresatte har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk». I 2017 var det 48 700 minoritetsspråklige barn i barnehage i Norge. Det er en økning på 5 prosent fra 2016. Totalt er 17 % av barna i norske barnehager minoritetsspråklige, og det er de store kommunene som har høyest andel. Det har vært en jevn økning minoritetsspråklige barn i norske barnehager i alle aldersgrupper de siste fem årene.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Dansk — Artikkel

Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed

En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker.

Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel

Vær obs på språkvansker hos barn med nattlig epileptisk hjerneaktivitet

– Når hjernen ikke hviler om natten, men fyrer av kraftig epileptisk aktivitet, kan det gå på bekostning av språket, sier forsker.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse

Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil.

Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes

Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Testene som hjelper folk med språkvansker

Verktøy utviklet av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse brukes i kartlegging av språkferdigheter hos barn og i undersøkelse og behandling av afasi i hele Norge.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo