Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (14)
  • Forskning og metode (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Barnehage (3)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • NIFU (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Matematikksenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Linstad (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari-Louise Uldbæk Stephan (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Misha Frame Jemsek (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Sigrun Aamodt (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring

Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere.

Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Offentleg utval foreslår større endringar i etter- og vidareutdanning for tilsette i skular og barnehagar

Ti prosent av arbeidstida det første arbeidsåret som nyutdanna lærar i barnehage og skule bør gå til rettleiing frå erfarne kollegaer. Dette er eit av forslaga frå utvalet som la fram rapport for Kunnskapsdepartementet i dag.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag

NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Barnehagelærere og -styrere opplever videreutdanningens kvalitet som høy

Videreutdanningen som tilbys barnehagelærere og barnehagestyrere oppleves å svare til behov og ha høy kvalitet.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Matematikkløft med ambisjoner

Lærerne i Nærøysund skal i to år øve på å sette kjerneelementene ut i praksis, gjennom MAM-programmet. Halvveis ut i etterutdanningen ser de allerede en endring i undervisningen – i alle fag.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer

Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring.

Publisert: 03.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Etterutdanning må kunne kombineres med jobb

- Vi må erkjenne at noen jobber vil bli utdaterte, men vi kan ikke akseptere at folk blir utdaterte. Det sa statsminister Erna Solberg under sitt foredrag på ICDE Lillehammer Lifelong Learing Summit.

Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Kostnader ved mangelfull utdanning av asylsøkere og flyktninger

Et godt skoletilbud vil være sentralt for integrering og gi muligheter til aktiv deltakelse i arbeidsliv og samfunn. Rapporten peker på mangelfull kompetanse blant lærere i opplæring av minoritetsspråklige elever, både når det gjelder norskopplæring og språklig tilrettelegging i fagopplæringen.

Publisert: 31.03.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo