Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (6)
  • Lærerutdanning (3)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Innlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Linstad (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer

Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring.

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 01.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Etterutdanning må kunne kombineres med jobb

- Vi må erkjenne at noen jobber vil bli utdaterte, men vi kan ikke akseptere at folk blir utdaterte. Det sa statsminister Erna Solberg under sitt foredrag på ICDE Lillehammer Lifelong Learing Summit.

Publisert: 12.02.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel

Kostnader ved mangelfull utdanning av asylsøkere og flyktninger

Et godt skoletilbud vil være sentralt for integrering og gi muligheter til aktiv deltakelse i arbeidsliv og samfunn. Rapporten peker på mangelfull kompetanse blant lærere i opplæring av minoritetsspråklige elever, både når det gjelder norskopplæring og språklig tilrettelegging i fagopplæringen.

Publisert: 31.03.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Å utvikle lærerprofesjonalitet

Å utvikle lærerprofesjonalitet handler om å samordne tiltak som har til hensikt å styrke læreren fra utdanningen og gjennom hele yrkesutøvelsen. Blant forskere er det bred enighet om at det er en sammenheng mellom lærernes profesjonsutvikling og hvem som rekrutteres til yrket, hva slags utdanning de får, hvilke karrieremuligheter de opplever å ha og om de ønsker å bli i yrket.

Publisert: 29.10.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo