Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (24)
  • Omtale (6)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (9)
  • Forskning og metode (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Digitalisering (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Læreplaner (3)
  • Barnehage (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Kosthold og ernæring (2)
  • Matematikk (2)
  • Mobbing (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Motivasjon (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Vurdering (2)
  • Atferd (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Innlandet (32)

Artikkelforfatter

  • Ole Martin Ringlund (15)
  • Erlend Moe (4)
  • Sigrun Dancke Skaare (3)
  • Anders Linstad (1)
  • Anne Narum (1)
  • Frode Skår (1)
  • Hanne Fehn Dahle (1)
  • Håkon Boye Bergum (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Ragnhild Narum (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Tore Høyland (1)
  • Vidar Hammer Brattli (1)
Omtale

Disputas : Digital dannelse i skolen

Lillian Gran disputerer med en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Skole er best på skolen

Resultatene av en undersøkelse om vårens hjemmeskole er klare. Elevene har mye å hente inn igjen, skriver professor Thomas Nordahl.

Publisert: 27.05.2020 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Gutta skammer seg over å gå til helsesykepleieren

– Det overraska meg at det fortsatt er så stor forskjell på jenter og gutter, sier Marie Dahlen Granrud ved Høgskolen i Innlandet. Hun gjorde seg nylig ferdig med doktorgraden sin om ungdoms møte med helsesykepleiere.

Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Gutter drikker dobbelt så mye energidrikk som jenter

Halvparten av norsk ungdom drikker energidrikk minst én gang i måneden. Myndighetene bør se nærmere på behovet for å regulere markedsføring og salg av disse produktene, mener forsker.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Har undersøkt ungdommens verdier

10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN.

Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Etterutdanning må kunne kombineres med jobb

- Vi må erkjenne at noen jobber vil bli utdaterte, men vi kan ikke akseptere at folk blir utdaterte. Det sa statsminister Erna Solberg under sitt foredrag på ICDE Lillehammer Lifelong Learing Summit.

Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Omtale

Kurser skoler og barnehager om mobbing

130 skoler og barnehager fra 14 ulike fylker er nå i gang med nettkursene "Skolemiljø og krenkelser" og "Barnehagemiljø og krenkelser".

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Omtale

Lærere favoriserer jenter

Bidrar lærerne til å skape og opprettholde kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner der gutter blir skoletapere? Funn i stipendiat Ann Gustavsens doktorgradsavhandling kan tyde på det.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Hva kjennetegner den gode barnehagen?

En studie Anne Kostøl, SePU, har gjennomført i to barnehager bekrefter tidligere funn om hva som kjennetegner en god barnehage. Det handler om et inkluderende fellesskap godt tilpasset enkeltbarn der personalet gir både følelses- og atferdsmessig støtte til sosial og faglig læring.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Hvordan kan skolen utjevne kjønnsforskjeller?

Mange gutter blir hengende etter allerede fra skolestart, og scorer langt dårligere enn jentene både faglig og sosialt og når det gjelder motivasjon og arbeidsinnsats, forteller Thomas Nordahl, SePU til NRK. Hva kan skolen gjør for å utjevne forskjellene?

Publisert: 26.08.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Elevbedrift øker læringsutbyttet for elever med særlige behov

Elevbedrift kan gi visse elever med særlige behov økt læringsutbytte og mestringsopplevelser, som den vanlige skoledagen ikke er i stand til.

Publisert: 03.06.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Kronikk

Garderoben i gymmen – et mulighetsrom?

Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen.

Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo