Podcast Spesialundervisning og alle timene som forsvant 50 000 barn er tildelt spesialundervisning. 22. februar 2023 gjorde NRK Oslo/Viken et estimat på at over 1 million timer spesialundervisning forsvant på ett år. Vi har ingen kontroll på hva som skjer med de barna som blir anbefalt spesialundervisning, sier professor Monica Melby-Lervåg. Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast Lærerliv – episode 4: Pedagogikk under press For å forebygge problematferd og styrke barns sosiale kompetanse brukes i dag en rekke manualbaserte programmer og verktøy i barnehage og skole. Ofte har lærerne verken etterspurt eller vært involvert i beslutningen om å ta i bruk slike verktøy som griper sterkt inn i deres arbeid. Derfor skaper programmene debatt. Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 3 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 2 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 1 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å. Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Kritisk blikk på vurdering for læring Vurdering for læring skal gjere læringa meir effektiv, men kan i praksis øydeleggje for eit heilskapleg læringssyn som tek høgde for både etiske, estetiske og samfunnsmessige dimensjonar i den menneskelege læringsprosessen. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel Hvordan lærere kan utvikle sin profesjonsetiske kompetanse Gode profesjonsetiske avgjørelser er avhengige av at læreren ikke blir sittende alene med sine valg basert på egne erfaringer, men får anledning til å utvikle seg gjennom å analysere og diskutere slike problemstillinger i fellesskap. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Podcast Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer? Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs? Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket? Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det? Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student. Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Kronikk Vi må snakke om rasisme også med yngre barn KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no