Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (21)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (11)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Motivasjon (7)
  • Psykisk helse (6)
  • ADD/ADHD (3)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Organisering (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Språkvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Atferd (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Synsvansker (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (19)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (21)
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Mobbing — Hvorfor akkurat meg?

For andre år på rad viser Elevundersøkelsen en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Hvorfor er det slik? Og hva kan vi gjøre for å hindre mobbing?

Publisert: 04.12.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: ADHD hos jenter

Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå ser vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det sånn? Er det fordi det er mer utbredt blant gutter? Eller er det andre årsaker?

Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Stamming — Når ordene sitter fast

Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi

Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig dysleksi?

Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig Tourettes syndrom?

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Utdanning og opplæring i fengsel

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

Publisert: 24.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?

En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner?

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?

Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Spesialpedagogisk spørretime #2

Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1

Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem.

Publisert: 21.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon?

Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle?

Publisert: 15.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett til spesialundervisning etter opplæringsloven. Men hva gjør du når barnet ditt blir hengende etter i undervisningen og bekymringen din ikke blir tatt på alvor? Eller når skolen fatter et vedtak, men ikke gir spesialundervisning? Hvem kan du klage til, og hvordan går du frem for å klage?

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?

Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.

Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo