Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (52)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (9)
  • Digitalisering (8)
  • Barnehage (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Mobbing (5)
  • Motivasjon (5)
  • Organisering (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Lek (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Atferd (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Skolevegring (3)
  • Vurdering (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lekser (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læremidler (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Språkvansker (2)
  • Stress (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (52)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (52)
  • Marianne Olsen Brøntveit (21)
  • Arun Gosh (3)
  • Marius Vik (1)
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god IOP?

Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan konsentrasjonen bedres?

Digitale dingser og sosiale medier får nå ofte skylda for en konsentrasjon mange mener er kraftig svekket. Dessuten vokser også bekymringen for læringen til elever og studenter på grunn av dette. Hva kan gjøres?

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Er en leksefri skole best?

Hvordan er det på skoler der det ikke blir gitt lekser? Hør på Lærerrommet.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Mer lek i skolen, hvordan?

Det har blitt mindre lek på barnas premisser i skolen, og hva kan gjøres med det?

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten?

PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?

Publisert: 20.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er utenforskap?

Er utenforskap det samme som ensomhet, og hva fører det til? Hvordan kan skolen jobbe med utenforskap?

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer?

Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs?

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god utebarnehage?

Hva er en utebarnehage eller en naturbarnehage? Er det bare å være mye ute i naturen all slags vær, eller hva skal til?

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?

Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan gaming og spill brukes for å bygge relasjoner i skolen?

Hvordan kan dataspill og gaming også brukes av skole og lærere for å bygge relasjoner med elevene og bidra til vennskap i klasserommet?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Leker barn mindre enn før?

Slutter barn å leke i tidligere alder enn før? Hvorfor er det viktig å leke?

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Klar for studier etter videregående?

Både studenter og forskning forteller om vanskelige overganger fra studieforberedende til høyere utdanning. Hva innebærer det egentlig å være studieforberedt? Hvem sitt ansvar er det at elever blir det etter videregående skole?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk?

Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass?

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo