Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (16)
  • Kollegaveiledning (16)
  • Ledelse (5)
  • Organisering (5)
  • Skoleutvikling (4)
  • Barnehage (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Første steg (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Annette R. Schømer (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Irina Engeness (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kjetil Helland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Nina Grini (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Stian Kristoffer Sande (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Video

Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket?

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det?

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections

Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagartikkel

Hvordan lede seg selv som barnehagelærer?

Å lære å lede seg selv er viktig for å kunne veilede og lede barn, medarbeidere og foreldre i barnehagen på en god måte.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Slik kan veilednings- og undervisningskvaliteten i høyere utdanning styrkes

Forskning viser at kollegaer som bruker hverandre aktivt i vurdering og utvikling av egen praksis, bidrar til å bedre læringsmiljøet ved institusjonen. Kollegial veiledning og gjensidig kollegavurdering antas å få en stadig viktigere rolle i kvalitetsarbeidet ved universiteter og høgskoler.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket

Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene.

Publisert: 03.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre

Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Hva er implementering?

Implementering kan være omfattende og preget av kompleksitet, men hva er egentlig implementering? Her får du en liten innføring.

Publisert: 01.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Fra fortellinger om klasserommet til forskende fellesskap

Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

Publisert: 04.07.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Interaktivt og reflekterende praksisfellesskap- En fortelling om profesjonalisering av lærerrollen

Kompetanse måles ofte i formell utdanning og antall oppnådde studiepoeng. Jo høyere utdanning og grad man har, desto høyere betegnes kompetansen. Men den allerede eksisterende kunnskapen i et kollegafellesskap, den som etableres gjennom erfaring og ikke gjennom mer akademisk utdannelse, er like mye verd. Denne kompetansen har man forsøkt å synliggjøre og aktivere i kollegiet ved en ungdomsskole.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler

I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

Lærere får hjelp i klasserommet – Lokalt utviklingsarbeid for inkludering og utvikling av læringsmiljø

Denne artikkelen omhandler det lokale utviklingsarbeidet som foregår i mange kommuner. Målet med dette arbeidet er å etablere og utvikle nye måter å hjelpe skolene med å gi et forsvarlig opplæringstilbud til elever som utfordrer.

Publisert: 19.02.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Konflikt, samarbeid, tid: Hvordan gjøre Elias Rukla til en kunnskapsarbeider?

Konflikten mellom lærerorganisasjonene og KS i fjor høst handlet om tid. På overflaten. Bak motsetningene lå det også oppfatninger om hva lærervirket er og hvordan skolen best kan utvikles. Partene hadde ikke et samlende syn på hva læreryrket innebærer. Bak dette igjen kan det ligge en misoppfatning av hva kunnskap er, hvordan den utvikles og hvordan kunnskapsarbeidere ledes.

Publisert: 03.02.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Førskolelæreres profesjonsspråk

Studie om hvordan nyutdannede førskolelærere selv opplevde sin kompetanse og sin videre profesjonskvalifisering i møte med ulike krav, utfordringer og muligheter i det pedagogiske arbeid med barnegruppene.

Publisert: 01.03.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo