Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (17)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (17)
  • Skoleutvikling (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Digitalisering (3)
  • Organisering (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (8)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (3)
  • Elaine Munthe (2)
  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Magnus Heie (2)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elin Reikerås (1)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Forskning på livsmestring

Hva er livsmestring, eller life skills som det heter på engelsk, hvilke sider av fenomenet har det blitt forsket på, og hvordan kan det koples til fagfornyelsen i skolen?

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?

En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Tett på Kristine Beate Walhovd og Anders Fjell: Forsker på hjernen vår for å forstå hvorfor vi utvikler oss så forskjellig

De forsker på hvordan hjernen vår endrer seg fra vi er født til vi dør. De vil finne svar på hvorfor vi utvikler oss så forskjellig, og på hva som kan forklare disse variasjonene. Hvorfor får for eksempel noen Alzheimer-sykdom, mens andre går fri? Hva kan vi gjøre for å forebygge en uheldig utvikling og få et best mulig liv?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Spesialpedagogisk spørretime #2

Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Tett på Kirsti Klette: Klasseromsforskningens førstedame

Kirsti Klette er trolig den mest berømte skoleforskeren i Norden. Hun har besøkt hundrevis av klasserom for å finne ut om lærerne gjør det de sier at de gjør. De første tiårene møtte hun opp med penn og papir. I dag drasser hun med seg to-tre videokamera inn i klasserommene.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20

Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå

Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette feltet? Du får svar på dette og mye mer i den nyeste episoden av Kunnskapssenter for utdannings podkast-serie Oppsummert kunnskap.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?

Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.

Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan lærer lærere?

Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Podcast

Podcast: To be or not to be multilingual

"Through other languages you learn about other people, the way they think, their customs, and their practices. As a first language English teacher who is intrinsically interested in language per se, I think it is fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill.

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere

Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen?

Publisert: 27.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Det digitale skiftet i klasserommet: – Aldri vært morsommere å være lærer

En iPad til hver elev skaper skrekk og uro blant noen, nysgjerrighet og kreativitet blant andre. Hvilke nye muligheter får læreren, og hva blir borte på veien?

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning – for deg som jobber i barnehage eller lærerutdanning

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre mer om hva rapporten Trender i empirisk barnehageforskning i de skandinaviske landene 2006-2019 – en forskningskartlegging» har funnet ut om barnehageforskningen de seneste årene.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Oppsummert kunnskap: hva er en kunnskapsoversikt?

Senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, Elaine Munthe, og førsteamanuensis Dieuwer Ten Braak snakker om mulighetene som finnes i å lage systematiske kunnskapsoversikter for utdanningssektoren.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Lærere + forskning = sant ?

Hvordan skal lærere bruke ny forskning i møte med en helt vanlig klasse? Eller er det bedre å lene seg på erfaring og magefølelse?

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo