Hvordan kan lærerkollegier og ansatte i skolen jobbe systematisk for å snu er negativt skolemiljø?

Ingelinn Gramstad er rektor ved Ytre Enebakk skole i Akershus. I denne innledningen forteller hun om hvordan kollegiet ved Ytre Enebakk har jobbet systematisk for å snu det som pleide å være et utfordrende læringsmiljø.

Sosiale prosesser på avveie

De ansatte ved skolen har jobbet med forståelsen av sosiale prosesser i elevgruppa, noe som forutsetter at voksne lærer seg å kartlegge og observere og kjenne igjen negative sosiale mønstre i elevgruppa. Dette betegner Gramstad som "sosiale prosesser på avveie". 

Felles forståelse

En annen viktig forutsetning er at de voksne har en felles forståelse av hvordan de skal definere og hvordan de skal gjenkjenne det som foregår.

I innledningen bruker Gramstad en definisjon på mobbing som er formulert av Ingrid Lund:

"Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betyningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning".

Gramstad snakker også om hvordan voksne kan trene elevene i sosial kompetanse. Og hun understreker viktigheten i at voksne våger å ta ansvaret og å regulere og veilede elevgruppa.