Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (13)
  • Artikkel (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (15)
  • Mobbing (4)
  • Barnehage (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Organisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (15)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (8)
  • Marianne Olsen Brøntveit (3)
  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Marius Vik (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
Forskningskafe

Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår?

Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet?

Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan konsentrasjonen bedres?

Digitale dingser og sosiale medier får nå ofte skylda for en konsentrasjon mange mener er kraftig svekket. Dessuten vokser også bekymringen for læringen til elever og studenter på grunn av dette. Hva kan gjøres?

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan gaming og spill brukes for å bygge relasjoner i skolen?

Hvordan kan dataspill og gaming også brukes av skole og lærere for å bygge relasjoner med elevene og bidra til vennskap i klasserommet?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det?

Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det?

Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen?

Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive?

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livet med sosiale medier

Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme?

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelesning og kritisk lesning?

Hva er en kritisk leser? Hvordan kan elever hjelpes til å bli kritiske og reflekterte i møte med alle typer tekster?

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Netthets og sjikane

Hvordan kan lærere hjelpe elever til å håndtere netthat og - trusler? Hør på Lærerrommets episode 13.

Publisert: 01.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Deling av nakenbilder

Barn helt ned i 9-årsalderen har delt nakenbilder av seg selv på nett, i følge politiet. Hva er skolens ansvar? Hva skal foreldre gjøre?

Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 14: Mobilforbud i skolen?

Er det et poeng å diskutere et landsdekkende skoleforbud mot mobiltelefoner? Eller kan elever regulere mobilbruken i skoletida selv?

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 12: Unge, digitale liv

Hva vet vi om den digitale hverdagen til barn og unge? Hvor mange opplever sjikane og mobbing

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane?

Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette?

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo