Fagartikkel Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen – Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold. Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen. Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Podcast PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense − Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater. Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring. Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Artikkel - Over all forventing Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv. Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Niendeklassinger gjør det dårligere i matematikk selv om undervisningen er blitt bedre ─ Forverret læringsmiljø og mindre motiverte elever kan forklare noe av nedgangen i matematikkprestasjoner på ungdomstrinnet, men ikke alt, sier forskere bak aktuell studie. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Matematisk observasjon Observasjon er viktig i matematikkfaget, i andre fag og i dagliglivet. Erfaringer fra klasserommet viser at elever strever med å observere i matematikk. De er usikre på hva som er relevant i en gitt situasjon og hva de skal se etter. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på observasjon og hvordan elever kan bli bedre til å observere. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Matematikksenteret