Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (29)

Artikkeltema

  • Digitalisering (29)
  • Læremidler (6)
  • Mobbing (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læreplaner (3)
  • Barnehage (2)
  • Lek (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Vurdering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (13)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (12)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (8)
  • Monica Bjermeland (6)
  • Marianne Olsen Brøntveit (3)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marius Vik (1)
Podcast

Er gaming dårlig for unge?

Skaper gaming ensomhet, eller er det sosialt? Er det flest negativt aspekter ved å game, eller kan unge få noen fordeler de tar med seg i livet?

Publisert: 02.05.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest?

– Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren.

Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

BluPodden: Programmering gjennom lek

I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Kunstig intelligens er lett å bruke, men vanskelig å forstå

For undervisere i høyere utdanning: Hvorfor bør studenter og undervisere i høyere utdanning bruke generativ kunstig intelligens (KI)? Vi spurte ringrevene Sten Ludvigsen og Anders Mørch.

Publisert: 27.11.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan konsentrasjonen bedres?

Digitale dingser og sosiale medier får nå ofte skylda for en konsentrasjon mange mener er kraftig svekket. Dessuten vokser også bekymringen for læringen til elever og studenter på grunn av dette. Hva kan gjøres?

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert?

Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.

Publisert: 02.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå

Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette feltet? Du får svar på dette og mye mer i den nyeste episoden av Kunnskapssenter for utdannings podkast-serie Oppsummert kunnskap.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier

Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Kan gaming og spill brukes for å bygge relasjoner i skolen?

Hvordan kan dataspill og gaming også brukes av skole og lærere for å bygge relasjoner med elevene og bidra til vennskap i klasserommet?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Det digitale skiftet i klasserommet: – Aldri vært morsommere å være lærer

En iPad til hver elev skaper skrekk og uro blant noen, nysgjerrighet og kreativitet blant andre. Hvilke nye muligheter får læreren, og hva blir borte på veien?

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det?

Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det?

Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Programmering i skolen

Programmering er nå en del av undervisningsopplegget i skolen, gjennom Fagfornyelsen. Hvordan undervises det i programmering i den norske skolen? Og hva er egentlig programmering?

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Digital teknologi i skolen

Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?

Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan kan teknologi hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler i klasserommet?

Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen?

Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive?

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo