Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (15)
  • Artikkel (2)
  • Forskningskafe (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (20)
  • Psykisk helse (9)
  • Atferd (5)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnehage (2)
  • Digitalisering (2)
  • Mobbing (2)
  • Motivasjon (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skolevegring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (20)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (9)
  • Utdanningsforskning.no (4)
  • Marianne Olsen Brøntveit (3)
  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Arun Gosh (2)
  • Claudia Lenz (1)
  • Pål Roland (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik snakker du med ungdommer

Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?

Publisert: 15.05.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?

Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er utenforskap?

Er utenforskap det samme som ensomhet, og hva fører det til? Hvordan kan skolen jobbe med utenforskap?

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk?

Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass?

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid

Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.

Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livet med sosiale medier

Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme?

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livsmestring, kan det læres?

Hvordan kan livsmestring læres bort i et klasserom? Hva med elever som ikke lærer seg de rette mestringsteknikkene?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Deling av nakenbilder

Barn helt ned i 9-årsalderen har delt nakenbilder av seg selv på nett, i følge politiet. Hva er skolens ansvar? Hva skal foreldre gjøre?

Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 18: Narkotika på skolen

Cannabis i skolegården? Hva kan forhindre at skoler og områder rundt blir et fristed for bruk, kjøp og salg av narkotika?

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet

Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet.

Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage

Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform?

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo