Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (17)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (17)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Motivasjon (4)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Psykisk helse (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Organisering (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Språkvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (10)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (11)
  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi

Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig dysleksi?

Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig Tourettes syndrom?

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Utdanning og opplæring i fengsel

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

Publisert: 24.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?

En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner?

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god IOP?

Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Spesialpedagogisk spørretime #2

Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Spesialundervisning og alle timene som forsvant

50 000 barn er tildelt spesialundervisning. 22. februar 2023 gjorde NRK Oslo/Viken et estimat på at over 1 million timer spesialundervisning forsvant på ett år. Vi har ingen kontroll på hva som skjer med de barna som blir anbefalt spesialundervisning, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett til spesialundervisning etter opplæringsloven. Men hva gjør du når barnet ditt blir hengende etter i undervisningen og bekymringen din ikke blir tatt på alvor? Eller når skolen fatter et vedtak, men ikke gir spesialundervisning? Hvem kan du klage til, og hvordan går du frem for å klage?

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan står det til med tilbudet om spesialundervisning i Norge?

I 2018 kom Nordahl-rapporten som vurderte tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. En rekke forslag ble lansert i rapporten, men hva har egentlig skjedd i ettertid? Har forslagene blitt fulgt opp, og i så fall hvordan?

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker?

Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

− Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer

− Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er god spesialundervisning?

Hvorfor er det så lett å bli stigmatisert for en elev som får spesialundervisning?

Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo