Tema: Covid-19 i skole og barnehage
Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".
- Pedagogikk og didaktikk i hjemmeskolen
- Covid 19 og barnehagesektoren
- Barn og unge i hjemmeskolen
- Bruk av digitale verktøy
- Generelt om pandemi og Covid19
- Eksterne ressurser
Pedagogikk og didaktikk i hjemmeskolen
Elevene ble dårligere til å skrive på hjemmeskolen
Da koronaen stengte skolene, fikk forskere et uventet eksperiment i fanget: Hvordan påvirket hjemmeskolen skriveferdighetene til de yngste?
Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring
Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert.
Er lærerne rustet til å møte fremtiden?
Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.
Det er interessant å se hva som skjer med selve lærerrollen i møte med ekstreme situasjoner. Ungene våre er lært opp til å holde sosial avstand og ikke å klemme hverandre. Relasjonell klasseledelse og relasjonskompetansen har nå fått en ny form.
Lærere flest har gode erfaringer fra korona-stengningen
Hjemmeskolen fungerte tilfredsstillende, men vi vil ikke tilbake dit, viser en ny rapport som har samlet lærernes erfaringer. Den konkluderer med «hjemme bra, borte best».
Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen
En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør.
Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler
Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse.
Skole er best på skolen
Resultatene av en undersøkelse om vårens hjemmeskole er klare. Elevene har mye å hente inn igjen, skriver professor Thomas Nordahl.
Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen med å utvikle matematiske ferdigheter
Om du hjelper toåringen med å legge puslespill, kan det føre til at barnet mestrer matematikkoppgaver i skolen fem år senere. Over 900 mødre har tatt del i en studie sammen med sine toåringer.
Fem råd for skoledag på hjemmebane
Hva gjør vi når skoler og universiteter stenges, og læringen må foregå på hjemmebane? Her er fem gode råd om nettundervisning. Lykke til!
Hjemmeskolen under korona-pandemien – hva forskningen kan fortelle
Mange forskere har forsøkt å få kunnskap om den digitale hjemmeskolen våren 2020. Hva har vi lært, som vi kan ta med oss inn i arbeidet med fagfornyelsen?
Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole
Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift.
Ingenting i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen
Fagartikkel: Fra et språkvitenskapelig standpunkt er det ikke noe i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen.
Heimeskulen under «lockdown»: stor variasjon og dårlegare opplæring
– Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas. Ho får støtte av heimeskulemamma Øyunn Syrstad Høydal.
PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense
− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.
Vurderingskulturer i norsk skole
Hvis skolen skal klare å endre sin vurderingskultur ved å legge mer vekt på underveisvurdering og mindre på karakterer, så vil det innebære at lærere må endre sin måte å undervise på.
Covid 19 og barnehagesektoren
Koronatiltak gav ein betre barnehagekvardag for barn
Kortare tid i barnehagen, mindre grupper og same omsorgsgjevarar gav auka trivsel for barna då koronapandemien nådde Noreg.
Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte
Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.
Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager
80 prosent av kommunane sier at de klarte å ta seg av de sårbare barna i barnehagane under nedstengingen i mars. Barnehagene mener de har håndtert situasjonen bra og er i stor grad fornøyd med myndighetenes håndtering.
Slik har det gått med barnehagene under korona
Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.
Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning
Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.
Barn og unge i hjemmeskolen
Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering
En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.
Hvem er de sårbare barna?
Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger?
Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen
Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?
Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge
En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre.
Forsker bekymret for koronafravær på skolen
Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd.
Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer
Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.
Disse ungdommene slet med hjemmeskole
Selv om de fleste elever klarte seg bra gjennom hjemmeskole-perioden, fortalte 6 av 10 ungdommer i Oslo at de lærte mindre.
Mange ungdommer opplevde personlig vekst i koronatiden
En ny NOVA-undersøkelse viser at hele tre av fire ungdommer mente at pandemien påvirket livene deres positivt. Det overrasket ungdomsforsker Anders Bakken.
Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor
Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO.
Hjemmeskole under korona: De minste elevene hadde minst kontakt med læreren
En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.
Slik letter du overgangen fra hjemmeskole til vanlig skole for barnet ditt
KRONIKK: Skolene gjenåpner nå gradvis. Noen elever gleder seg enormt, mens andre gruer seg fryktelig. Her er sju råd for foreldre og lærere.
Slik får du til et godt samarbeid med skolen
Den nye skolehverdagen med hjemmeundervisningen setter samarbeidet mellom lærer og foreldre på nye prøver. Her får du gode råd.
– Stengte fritidsklubber har vært et stort tap for ungdommer
Fritidsklubbene spiller en viktig rolle for folkehelsearbeidet. Forsker spør om kommunene prioriterer dette tilbudet høyt nok.
Var i fysisk aktivitet mindre enn 30 minutter per dag
Hver tredje elev hadde under 30 minutter fysisk aktivitet per dag under korona-nedstengningen. De som var mest aktive, var de som viste mest interesse og engasjement for skolearbeid ellers, viser fersk artikkel.
Ungdom i koronatiden: Resultater fra ungdomsundersøkelse under korona-lockdown
Under korona-pandemien hadde elever over hele landet uker med hjemmeskole og store begrensninger for hva de kunne foreta seg på fritiden. I mai 2020 gjennomførte Kompetansesenter rus – region øst (KoRus-Øst) en spørreundersøkelse som gir innblikk i hvordan ungdom opplevde og håndterte livet under perioden med koronastengte skoler. Et funn som fremstår som spesielt interessant er at ungdommene sov mer og opplevde mindre stress under lockdown enn normalt.
Norsk ungdom har taklet pandemien bra
Ungdata 2021: Til tross for at pandemien har vært krevende for mange, har det store flertallet av norske tenåringer håndtert pandemien bra.
Korona-nedstengingen har rammet familier med funksjonshemmede barn hardt
Myndighetene har snakket høyt om å ivareta de sårbare barna under pandemien, men kan se ut til å ha gjort det stikk motsatte, ifølge ny forskning.
Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien
Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge.
Overvekt og fedme økte hos unge gutter under pandemien
Målinger av vekt og høyde hos 78.000 barn viser at forekomsten av overvekt og fedme delvis sank i årene før, men økte hos gutter gjennom pandemien.
Det står bra til med ungdom i Oslo. På flere områder bedre enn før
Ung i Oslo 2023: – Vi ser en positiv utvikling på flere områder, sier forsker Anders Bakken ved NOVA, OsloMet. Trivselen øker, og færre forteller om ensomhet og psykiske plager. Likevel har mange fortsatt en utfordrende hverdag.
Søvnproblemer, stress og bekymring under pandemien
Enkelte yrker fikk det mye travlere på grunn av Covid-19. Det gikk ut over søvnen for flere arbeidstakere i samfunnskritiske yrker.
Unge voksnes overganger mellom skole og arbeid under COVID-19 pandemien
Unge ble rammet hardt av tiltakene for å begrense omfanget av COVID-19 pandemien. De mistet arbeidstid gjennom permittering og oppsigelser og det var få ledige jobber. Samtidig opplevde de læringstap på grunn av skolestenginger, sosial isolasjon og forverret psykisk helse.
Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene?
«Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.»
Bruk av digitale verktøy
Fortsatt langt igjen
Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet?
Var lærerne klare for å bli heldigitale?
– Lærerutdanningen må i større grad enn i dag forberede lærere på de ulike mulighetene og utfordringene ved digital undervisning, argumenterer forskere. De kommer med anbefalinger til hva vi kan lære av korona-pandemien.
Da utdannings-Norge gikk på nett
Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet.
– Det viktigste med nettbasert undervisning skjer på forhånd
Som følge av koronakrisen ble all undervisning digital nærmest over natten. – Det ligger et stort potensiale i å benytte seg av varierte digitale undervisningsmetoder, men det er viktig å ha en plan, forteller forsker Greta Björk Gudmundsdottir.
Undervisning i teknologirike klasserom krever mer av læreren
Teknologi og digitale læringsressurser gir stadig nye muligheter for læring. Men hvordan lede et klasserom fullt av teknologi?
Lesing på nett krever nye lesestrategier
– Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud.
Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?
Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.
Implikasjoner av den pålagte og omfattende bruken av nettbasert undervisning i barnehagelærerutdanningen
Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi?
Generelt om pandemi og Covid19
Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss (Engelsk)
Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring.
Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål
KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger.
Eksplosiv interesse for svartedauden
I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal.
Lite aktiv hjemmeskole? Prøv mattebowling og glosestafett!
KRONIKK: Daglig fysisk aktivitet på hjemmeskolen kan gagne barnas læring og bedre familiens fysiske form.
Hva vet vi om digitalisering i skolen?
Fersk rapport viser at elever som har sin egen digitale enhet jobber mye selvstendig og digitalt. Forskerne finner også at klasseledere varierer både organisering av og innhold i undervisningen.
Digitalisering i skolen- hva viser forskning og erfaring så langt?
Hva vet vi om digitalisering i skolen? Hva er det forsket på og hva trenger vi mer kunnskap om?
Eksterne ressurser
Regjeringens ressurssider
Informasjon om koronavirusutbruddet og barnehager, skoler og høyere utdanning
Regjeringens mål er at barnehager, skoler og høyere utdanning skal holdes åpne.
Folkehelseinstituttets (FHI) ressurssider
Koronavirus - temaside