Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningskafe (15)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (4)
  • Lekser (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Atferd (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Lek (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (15)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (15)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Pål Roland (1)
  • Simen Spurkland (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Om lekens betydning for barns utvikling

Lysten til å leke er en del av barns midler til å utdanne seg selv. Leken er barns foretrukne måte å finne ut av hvordan de best skal leve i verden. På den måten er leken av eksistensiell betydning. I dette opptaket innleder Per Brodal om hvorfor det er så viktig for barn å leke.

Publisert: 01.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Om lek og lekens rolle i skolen

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe om tema "lek" i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Du kan følge arrangementet på denne siden.

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø

Velkommen til forskningskafe! Sendingen begynner torsdag 19. september klokken 18.00 så bli sittende, for dette blir gøy!

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Lekser og forskning (video)

Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Video: Forskningskafe om lekser

Her kan du se opptak av strømming av Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no sin forskningskafe. Kveldens tema var lekser. Vi spurte: Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det?

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lekser

Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det? Lekser som læring – lærernes bruk av lekser som del av læring. Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 06.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

Publisert: 27.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Kule krabatar leikar - Still eller vill? (video)

Angst og angstlidelser er ofte noe vi forbinder med voksne, men slike lidelser kan oppstå allerede hos unge barn. Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med slike lidelser, hvordan disse lidelsene kommer til uttrykk og hvordan vi som voksne kan møte disse barna på riktig måte.

Publisert: 10.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Praktisk anvendelse av forskning (video)

Hvordan bør lærere anvende skoleforskning? Se Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole, drøfte sine tanker om praktiske anvendelse- og utvikling av forskning på skole og utdanningsfeltet.

Publisert: 08.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage

Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform?

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo