Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (52)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (9)
  • Digitalisering (8)
  • Barnehage (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Mobbing (5)
  • Motivasjon (5)
  • Organisering (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Lek (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Atferd (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Skolevegring (3)
  • Vurdering (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lekser (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læremidler (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Språkvansker (2)
  • Stress (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (52)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (52)
  • Marianne Olsen Brøntveit (21)
  • Arun Gosh (3)
  • Marius Vik (1)
Podcast

Lærerrommet: Hvordan jobbe med klima og miljø i barnehagen?

Hvordan kan barnehagens klimaarbeid bli mer enn søppelsortering?

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning?

Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan?

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er god kroppsøving?

Hvordan kan innsats vurderes i kroppsøvingsfaget og har det vært et litt for snevert blikk på hva kroppsøvingstimene skal inneholde? I podkasten lærerrommet snakker vi om det nye kroppsøvingsfaget og aktivitetene som skal inn i gymsalene med ny læreplan.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det?

Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det?

Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva kan gi barn og ungdom mer leseglede?

Hvor viktig er det at elevene ser på seg selv som lesende?

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen?

Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive?

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid?

Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen?

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig?

Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene?

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Bøker i barnehagen, hvorfor det?

Hvilken funksjon kan bøker ha i barnehagens hverdag og for barna?

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen?

Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke?

Publisert: 13.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god overgang fra barnehage til skole?

Over hele landet er det nå spente skolestartere. Skal barn og elever tilpasse seg skolen, eller skal skolen tilpasse seg dem?

Publisert: 12.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Frafall i videregående, hva skal vi gjøre?

LÆRERROMMET: I podkastens episode 39 er temaet frafallet i videregående, og vi spør hva som kan gjøres med det. Lærerrommet finner du i alle podkastkanaler. Hva er årsakene til at ungdom slutter på skolen? Hva kan få dem til å ville begynne igjen?

Publisert: 05.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse?

Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager?

Publisert: 28.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Eksamen og vurdering – hva funker?

Hva er egentlig poenget med eksamen? Forteller standpunkt – og eksamenskarakterer ulike ting?

Publisert: 06.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo