Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (9)
  • Forskningskafe (4)
  • Video (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Organisering (16)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Lekser (2)
  • Læreplaner (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (16)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (6)
  • Vigdis Alver (5)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Judit Novak (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Forskningskafe

Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97

Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi?

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe med Sølvi Mausethagen: En forskningsbasert skole? Mot nye forståelser

Kravene til læreres forståelse og anvendelse av forskning i yrkesutøvelsen er stadig økende. Men hva snakker vi om når vi sier at lærere må være forskningskyndige eller at lærere må ha forskningslitterasitet? Sølvi Mausethagen argumenterer i denne innledningen for at vi må utvikle nye forståelser som i større grad ivaretar profesjonenes egenart i møte med forskningen.

Publisert: 27.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Er en leksefri skole best?

Hvordan er det på skoler der det ikke blir gitt lekser? Hør på Lærerrommet.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten?

PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?

Publisert: 20.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid?

Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen?

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen?

Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning?

Publisert: 07.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Svensk — Video

Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole

Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»?  Og pågår det en økende rettsliggjøring av  norsk skole?

Publisert: 08.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

*AVLYST* Forskningskafe: Lærerens metodeansvar – hvor ligger det?

Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er god spesialundervisning?

Hvorfor er det så lett å bli stigmatisert for en elev som får spesialundervisning?

Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva skal gi skoleplass i VGS?

EPISODE 26: Lærerrommets tema i denne episoden er opptaksregler til videregående skole. Vi diskuterer konsekvensene av karakterbasert opptak og nærskoleprinsippet, og mulige alternativer. Karakterer og adresse brukes mest ved opptak til videregående, og dagens regler kan gi klasseforskjeller, økt press og segregering, viser rapporter. Hva er alternativene?

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 14: Mobilforbud i skolen?

Er det et poeng å diskutere et landsdekkende skoleforbud mot mobiltelefoner? Eller kan elever regulere mobilbruken i skoletida selv?

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo