Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre

Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk

 

Den langsomme veien er den raskeste

Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt.

 

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Blogg

Hvordan kan vi støtte barn i å finne sin identitet?

I disse dager er regnbueflagget heist på mange kommunale flaggstenger. For Kari Stamland Gusfre ble det ekstra viktig etter å ha lest en Facebookoppdatering fra en familie i sitt nærmiljø.

 

Både jenter og gutar slåst mindre enn før

Men jenter er ofte valdelege på andre måtar enn gutar. Det kjem fram i Lars Roar Frøyland og Tilmann von Soest si nye kartlegging av ungdomsvald i Noreg.

Omtale

Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor

Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d

 

Hva lærerstudenter lærer i praksis

Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre.

Blogg

Digital teknologi i leseopplæringen: Har det egentlig effekt på elevenes læring?

Mange barn over hele landet opplever at nå at blyant, lærebøker og skrivebøker blir erstattet med ipad. I tillegg griper digital teknologi også inn i, erstatter og supplerer undervisning som

 

Overbeskyttende voksne kan skade barna

Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet?

 

Sterk økning i hasjbruk blant ungdom i Oslo

Tall fra Ung i Oslo 2018 viser at hasjbruken blant osloungdom har økt markant siden 2015. Bruken er størst på vestkanten.

Fagfellevurdert

Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd

I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan

 

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Omtale

Stor app-oppdatering fra Kahoot!

Nå kan elever på Apple iOS og Android lage sine egne læringsspill, direkte i mobilappen. Og quizmastere kan lage sine egne kahooter på mobilen.

Fagfellevurdert

En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet

Lærere i denne studien hevder at det kan være riktigst å benytte betegnelsen en «flerkulturell skole» fremfor mangfoldsskole inntil begrepsbruken er mer bevisst.

 

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

 

Vær obs på disse formene for mobbing

Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker

 

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

 

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Fagfellevurdert

Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum

Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til

Fagfellevurdert

Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon

Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling?

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter